Több kihívás előtt a hazai tejágazat: válaszolni kell a fogyasztói igények változására
Jelentősen megváltoztak a fogyasztói igények Magyarországon a tejtermékek választásakor is. Egyre tudatosabbak a fogyasztók és egyre fontosabb szerepet játszik a termékek csomagolása és kiszerelése, ezért is fontos, hogy a következő időszakban az innováció támogatása hangsúlyosabb legyen hazánkban. A Pest vármegyei Dabason, a Vitafort Zrt. Országos Szakmai Partnertalálkozóján több fontos szakmai kérdésről is beszéltek a résztvevők.
Az Agrárszektor összefoglalója írta meg, hogy a fogyasztók szerint a tejtermékek kategóriája a második leginnovatívabb itthon, és a továbbiakban is itt szeretnének fejlesztéseket, újításokat látni. Ugyanakkor tisztázni kell Magyarországon a helyettesítő, az imitátum és az alternatíva fogalmakat, amelyek a tejtermékeknél hatványozottan jelen vannak. Ilyen például a kókusztej, a rizstej, vagy a zabtej. Az alternatív tejek megjelenése és térnyerése komoly problémát jelent a hazai tejipar számára, ezért az Agrárminisztérium egy útmutató kiadását tervezi, ahol ezeket a fogalmakat tisztázzák. Ugyanakkor egyértelműen látszik a fogyasztáson a visszaesés hazánkban, ami 2022 második felében indult el, addig tudták ugyanis tartani a lépést az emberek az árak emelkedésével - írták.
Alternatív tejtermékek és piaci változások
Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkára többek között arról is beszélt, hogy az európai uniós és a globális szinten nem a magyar tejmennyiségek határozzák meg a piacot.
Hirdetés
Szeretnénk, ha a fogyasztók tudatosabbak lennének. A fogyasztói szokások jelentősen megváltoztak az utóbbi időben, de vannak olyan, amelyek megmaradtak, ilyen a csomagolás és a kiszerelések fontossága. Tisztázni kell Magyarországon a helyettesítő, imitátum, alternatíva fogalmakat, amelyek a tejtermékeknél hatványozottan jelen vannak, gondoljunk csak akár a kókusztejre, akár a rizstejre. Az alternatív tejek megjelenése és térnyerése komoly problémát jelent a hazai tejipar számára, ezért az Agrárminisztérium tervezi egy útmutató kiadását.
Kiszámíthatatlan környezet és körülmények
Detre Miklós, a Magyar Államkincstár elnökhelyettese arról beszélt, hogy olyan kiszámíthatatlan jelenleg a környezet, hogy nehéz ehhez alkalmazkodniuk a termelőknek, illetve a magyar agrárium többi szereplőjének is. Tavaly minden korábbinál nagyobb mértékű agrártámogatás jutott el a gazdákhoz, 1010 milliárd forint támogatás lett kifizetve. Idén már május végéig 672 milliárd támogatás kifizetése történt meg. A „tejes” jogcímek kapcsán kiemelte, hogy a termeléshez kötött tejhasznú tehéntámogatások 99%-ban kifizetettek, továbbá, hogy sikerrel zárult a tejágazat szerkezetátalakítását kísérő állatjóléti támogatás benyújtási időszaka, 600 kérelem érkezett 358000 állatra. Június 9-ig lehetett benyújtani az egységes kérelmeket, ahol is a megszemélyesített állatadatokkal próbálják segíteni a gazdálkodók beadását. A szakember elmondta, a termeléshez kötött tejhasznú támogatások 99 százalékban kifizetésre kerültek.
Áremelkedés és táplálkozási szerep
Tavaly nyár közepéig-végéig a fogyasztó tudta tartani a lépést az árak emelkedésével, nem látszott a fogyasztáson jelentős visszaesés. Azóta viszont folyamatosan esik a fogyasztás, van, ahol 20 százalékos volumen-visszaesés is tapasztalható. Ez az alapanyagtej ilyenkor nem kerül felhasználásra, és eladásra sem, ezt a problémát meg kell oldani.
A tejet a három fehér méreg egyikeként emlegetik manapság a cukor és a só mellett, mint az egészségre potenciálisan veszélyes élelmiszer. Rengeteg kutatás jelenik meg naponta, ezért is fontos, a fogyasztók és az emberek megfelelő tájékoztatása az egyes élelmiszerek tekintetében - mondta Dr. Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke.
Komoly árváltozás zajlik
Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács elnöke kiemelte, a piacok volatilitását és kitettségünket szemlélteti, hogy a hazai tejár három hónap alatt közel 16%-ot, míg a kiviteli ár 6 hónap alatt 55%-ot esett. A tavalyi aszály és az önköltség növekedése okán tejfelvásárlásunk csökkenése továbbra is nagy, jelenleg havi szinten 5-7%-os. Fontos, hogy a feldolgozók és a kereskedők között is legyenek olyan szerződések, amikben konkrétumok vannak. Ennek talán lesz hozadéka a jövőben - hangsúlyozta Istvánfalvi Miklós.
A tejtermelők és a tejárak óriási magasságokban és mélységekben voltak és vannak az utóbbi időben. A Vitafort Zrt. stratégiai ágazatként kezeli a tejtermelőket, a magyar tejágazatnak ugyanis az Európai Unión belül versenyképes ágazatnak kell lennie. Erre meg is van minden esélye és lehetősége - mondta Kulik Zoltán, a Vitafort Zrt. vezérigazgatója.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés