A belső égésű motorok kőolajból elállított hagyományos hajtóanyaga, a benzin és a gázolaj előbb-utóbb el fog fogyni. Ha a hagyományos motorhajtóanyag helyett környezetkímélőbb alternatív anyagokat használnak, akkor a belső égésű motorok alkalmazása hosszú ideig fennmaradhat. A közmegegyezés szerint a villamos hajtás megvalósítása lesz a jövő megoldása, de az elkövetkező 40 évben a belső égésű motorok átmeneti megoldásként továbbra is használatban lesznek. 

Az Agrárágazat cikkében Dr. Varga Vilmos ny. okl. gépész- és villamosmérnök írt szakcikket a témában, ezt az anyagot szemléztük. A közvélemény a belső égésű motorokat környezetszennyezőnek tartja, pedig nem a motor szennyez, hanem a benne elégetett hajtóanyag. Ha a hagyományos motorhajtóanyag helyett környezetkímélőbb alternatív anyagokat használnak, akkor a belső égésű motorok alkalmazása hosszú ideig megmaradhat, elsősorban a nagy teljesítményigényű mezőgazdasági gépek esetében. Az elkövetkező fél évszázadban a mezőgazdasági gépek hajtásrendszere igen változatos lesz, mert mindegyik megoldásnak vannak előnyei és hátrányai - írta.

Cursor 13 erőforrás

A villamos-akkumulátoros hajtás a jelenlegi autótechnikában bevált rendszere például nem használható a nagy teljesítményű univerzális traktorokhoz és kombájnokhoz. Az optimális hajtásrendszer megválasztása a gép alkalmazási helyétől, a rendelkezésre álló energiaforrástól, a gép munkakörülményeitől, a kiszolgáló- és javítószemélyzet szaktudásától stb. függ. A belső égésű motorok fejlesztése folyamatos, és nem csak a nehéz, nagy teljesítményű mezőgazdasági gépekhez. Példaképpen ezekből mutattak be néhányat.

Agnosztikus belső égésű motorok

Az elmúlt évben egy érdekes kifejezés jelent meg a belső égésű motorokat előállító iparban, a „hajtóanyag-agnosztikus” motor elnevezés. Az elnevezés, amelyet a Cummins Inc., a dízelmotor-iparág vezető vállalata is népszerűsít, a többüzemanyagú új motorok tervezési és gyártási eljárására használatos. Ennek az új eljárásnak lényege, hogy az alap dízelmotor viszonylag alacsony költséggel illeszthető számos különböző hajtóanyag használatához. A hajtóanyag-agnosztikus motorcsaládba tartozó rokon termékek a hengerfejtömítéstől lefelé azonos kialakításúak. Viszont a motor felső részei, beleértve a hengerfejet, a szívó- és kipufogórendszert, a hajtóanyag-ellátó rendszert, égésteret stb. az adott hajtóanyaghoz vannak kialakítva.

Cummins motorok több üzemanyagra tervezve

Az üzemanyag-agnosztikus motorkoncepció alkalmazásával az amerikai Cummins Inc. vállalat egy sor motorváltozatot mutatott be. A motorok, amelyek egy közös alapmotorból származnak, a hengerfejváltozatokkal más és más hajtóanyaggal működnek. A piacon leghamarabb megjelenő terméksorozatok az új B, L és X motorcsalád tagjai lesznek.

A Cummins motoroknál is megjelentek a többüzemanyagú változatok

Ezeket a dízelmotorokat már úgy tervezték, hogy több hajtóanyaghoz illeszthetők legyenek. A kapható, jól ismert új B 6.7 motorszéria dízelgázolajjal, 100%-os HVO-val üzemeltethető, és először ezeket fogják benzinüzeműre átállítani, elsősorban közúti járművekhez. Ezt követné 2024-től folyamatosan a földgáz- (CNC, LNG), a biogáz-, a propán- (LPG) és a hidrogénkialakítású motorok gyártásának megkezdése - közölte a cikk.

A Cummins a 2023. évi CONEXPO kiállításon mutatta be az agnosztikus motorkoncepció alkalmazásával készülő 15 literes, hathengeres, soros hengerelrendezésű új X15 motorszéria három tagját. Az új fejlesztésű X15 motor dízelgázolaj-HVO hajtóanyaggal üzemelő változatát széles, 330–478 kW (450 és 650 LE) közötti teljesítménnyel és lenyűgöző 3200 Nm csúcsnyomatékkal kínálják, többfajta alkalmazáshoz.

Az X15N földgázzal (CNC, LNG) és megújuló biogázzal működő motor 295–375 kW (400–510 LE) közötti teljesítményt és 2500 Nm csúcsnyomatékot szolgáltat.

Az X15H hidrogénmotor 295–390 kW (400–530 LE) közötti teljesítménnyel és 2600 Nm csúcsnyomatékkal lesz elérhető 2027-től . Úgy tervezik, hogy ezt a motort a mezőgazdasági gépekbe is integrálják.

A Deutz TCD 3.9 dízelmotor világpremierje

A német DEUTZ vállalat az új TCD 3.9 dízelmotorját a CONEXPO kiállításon 2023. március 14–18. között, Las Vegasban mutatta be.

https://www.youtube.com/watch?v=srbDyMGVRTY
A TCD 3.9 dízelmotor Hannoverben, az AGRITECHNICA kiállításon

A Deutz TCD 3.9 új dízelmotor 3,94 literes, 4 hengeres, álló, soros hengerelrendezésű, négyütemű, folyadékhűtésű, turbófeltöltésű, intercooler visszahűtésű, Common Rail közvetlen hajtóanyag-befecskendezésű. A motor névleges teljesítménye a 75–130 kW (102–177 LE) tartományban választható 2300 1/min fordulatszám mellett, a nyomatéka pedig a 642–700 Nm közötti érték lehet 1300–16001/min fordulatszám-tartományban. A motor hossza 660 mm, szélessége 735 mm, magassága 810 mm. A dízelgázolajjal üzemelő motor a DOC-DPF-SCR kipufogógáz-utókezelési rendszerrel teljesíti az EU Stage V előírást. Az agnosztikus tervezési elképzelésekkel továbbfejlesztett Deutz TCD 3.9 motorcsalád 2025től földgáz és hidrogén hajtóanyaggal is üzemeltethető lesz.

Az FPT Industrial új, többüzemanyagú XCursor 13 motorja

Az olaszországi székhelyű FPT Industrial a 2022. évi IAA Transportation kiállításon mutatta be az XCursor 13 jelzésű új dízelmotorját, amely a többüzemanyagú, moduláris felépítésű és többalkalmazású széria első tagja.

Az XCursor 13 jelzésű új dízelmotor

Az XCursor 13 dízelmotor 12,9 literes, 135 mm furatú és 150 mm löketű, 6 hengeres, álló, soros hengerelrendezésű, hengerenként 4 szelepes, folyadékhűtésű, VGT turbófeltöltésű, intercooler visszahűtésű, Common Rail közvetlen hajtóanyag-befecskendezésű. A dízelgázolajjal üzemelő motor a DOC-DPF-SCR kipufogógáz-utókezelési rendszerrel, EGR nélkül teljesíti az EU Stage V előírást. A motor hossza 1365 mm, szélessége 1079 mm, magassága 1185 mm, száraz tömege 1185 kg.

A dízel változat legnagyobb teljesítménye 447 kW (600 LE), nyomatéka pedig 2850 Nm, ami 5%-kal nagyobb teljesítményt és 14%-kal nagyobb nyomatékot eredményez a jelenlegi Cursor 13 motorhoz képest. A földgázüzemű változat akár 382 kW (520 LE) teljesítményt és 2500 Nm nyomatékot szolgáltat, ami 13%-kal több teljesítményt, 25%-kal nagyobb nyomatékot jelent, mint a mostani Cursor 13 Natural Gas motor. A szén-dioxid-kibocsátás csökkenése a dízelmotor esetében 9, a metánmodell esetében 10%-os, de biometán hajtóanyaggal nettó nulla CO2-kibocsátás is elérhető - írta Dr. Varga Vilmos ny. okl. gépész- és villamosmérnök.

Megosztás

További híreink

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Naponta méhek millióinak gyilkosa az autó

2024.11.21.

Egy friss kutatás meglepő eredményeket hozott a méhek közlekedési forgalom miatti pusztulásáról, amely jóval nagyobb léptékű, mint azt korábban feltételezték.

Kemény mínuszok és havazás lesz ma

2024.11.21.

Csütörtökön változóan felhős, napos idő várható, de estére délnyugatról vastag felhőzet érkezik, és nyugaton havas eső, havazás alakulhat ki, erős, néhol viharos széllel.

Van válasz a veszteséges tejtermelésre: Szilágyi Szabina mesélt a Bociország Sajtműhely munkájáról

2024.11.21.

A szarvasmarhatartás korántsem egyszerű feladat, amit Szilágyi Szabina gyakorló gazdálkodó alapos gazdasági számításokkal támasztott alá.

Kritikus állapotban az intenzív osztályon van a tinédzser, akit madárinfluenza fertőzött meg

2024.11.20.

Egy kanadai tinédzser kritikus állapotban, intenzív osztályon fekszik, miután H5N1 madárinfluenzával fertőződött meg november elején.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 88 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás