A belső égésű motorok kőolajból elállított hagyományos hajtóanyaga, a benzin és a gázolaj előbb-utóbb el fog fogyni. Ha a hagyományos motorhajtóanyag helyett környezetkímélőbb alternatív anyagokat használnak, akkor a belső égésű motorok alkalmazása hosszú ideig fennmaradhat. A közmegegyezés szerint a villamos hajtás megvalósítása lesz a jövő megoldása, de az elkövetkező 40 évben a belső égésű motorok átmeneti megoldásként továbbra is használatban lesznek. 

Az Agrárágazat cikkében Dr. Varga Vilmos ny. okl. gépész- és villamosmérnök írt szakcikket a témában, ezt az anyagot szemléztük. A közvélemény a belső égésű motorokat környezetszennyezőnek tartja, pedig nem a motor szennyez, hanem a benne elégetett hajtóanyag. Ha a hagyományos motorhajtóanyag helyett környezetkímélőbb alternatív anyagokat használnak, akkor a belső égésű motorok alkalmazása hosszú ideig megmaradhat, elsősorban a nagy teljesítményigényű mezőgazdasági gépek esetében. Az elkövetkező fél évszázadban a mezőgazdasági gépek hajtásrendszere igen változatos lesz, mert mindegyik megoldásnak vannak előnyei és hátrányai - írta.

Cursor 13 erőforrás

A villamos-akkumulátoros hajtás a jelenlegi autótechnikában bevált rendszere például nem használható a nagy teljesítményű univerzális traktorokhoz és kombájnokhoz. Az optimális hajtásrendszer megválasztása a gép alkalmazási helyétől, a rendelkezésre álló energiaforrástól, a gép munkakörülményeitől, a kiszolgáló- és javítószemélyzet szaktudásától stb. függ. A belső égésű motorok fejlesztése folyamatos, és nem csak a nehéz, nagy teljesítményű mezőgazdasági gépekhez. Példaképpen ezekből mutattak be néhányat.

Agnosztikus belső égésű motorok

Az elmúlt évben egy érdekes kifejezés jelent meg a belső égésű motorokat előállító iparban, a „hajtóanyag-agnosztikus” motor elnevezés. Az elnevezés, amelyet a Cummins Inc., a dízelmotor-iparág vezető vállalata is népszerűsít, a többüzemanyagú új motorok tervezési és gyártási eljárására használatos. Ennek az új eljárásnak lényege, hogy az alap dízelmotor viszonylag alacsony költséggel illeszthető számos különböző hajtóanyag használatához. A hajtóanyag-agnosztikus motorcsaládba tartozó rokon termékek a hengerfejtömítéstől lefelé azonos kialakításúak. Viszont a motor felső részei, beleértve a hengerfejet, a szívó- és kipufogórendszert, a hajtóanyag-ellátó rendszert, égésteret stb. az adott hajtóanyaghoz vannak kialakítva.

Cummins motorok több üzemanyagra tervezve

Az üzemanyag-agnosztikus motorkoncepció alkalmazásával az amerikai Cummins Inc. vállalat egy sor motorváltozatot mutatott be. A motorok, amelyek egy közös alapmotorból származnak, a hengerfejváltozatokkal más és más hajtóanyaggal működnek. A piacon leghamarabb megjelenő terméksorozatok az új B, L és X motorcsalád tagjai lesznek.

A Cummins motoroknál is megjelentek a többüzemanyagú változatok

Ezeket a dízelmotorokat már úgy tervezték, hogy több hajtóanyaghoz illeszthetők legyenek. A kapható, jól ismert új B 6.7 motorszéria dízelgázolajjal, 100%-os HVO-val üzemeltethető, és először ezeket fogják benzinüzeműre átállítani, elsősorban közúti járművekhez. Ezt követné 2024-től folyamatosan a földgáz- (CNC, LNG), a biogáz-, a propán- (LPG) és a hidrogénkialakítású motorok gyártásának megkezdése - közölte a cikk.

A Cummins a 2023. évi CONEXPO kiállításon mutatta be az agnosztikus motorkoncepció alkalmazásával készülő 15 literes, hathengeres, soros hengerelrendezésű új X15 motorszéria három tagját. Az új fejlesztésű X15 motor dízelgázolaj-HVO hajtóanyaggal üzemelő változatát széles, 330–478 kW (450 és 650 LE) közötti teljesítménnyel és lenyűgöző 3200 Nm csúcsnyomatékkal kínálják, többfajta alkalmazáshoz.

Az X15N földgázzal (CNC, LNG) és megújuló biogázzal működő motor 295–375 kW (400–510 LE) közötti teljesítményt és 2500 Nm csúcsnyomatékot szolgáltat.

Az X15H hidrogénmotor 295–390 kW (400–530 LE) közötti teljesítménnyel és 2600 Nm csúcsnyomatékkal lesz elérhető 2027-től . Úgy tervezik, hogy ezt a motort a mezőgazdasági gépekbe is integrálják.

A Deutz TCD 3.9 dízelmotor világpremierje

A német DEUTZ vállalat az új TCD 3.9 dízelmotorját a CONEXPO kiállításon 2023. március 14–18. között, Las Vegasban mutatta be.

https://www.youtube.com/watch?v=srbDyMGVRTY
A TCD 3.9 dízelmotor Hannoverben, az AGRITECHNICA kiállításon

A Deutz TCD 3.9 új dízelmotor 3,94 literes, 4 hengeres, álló, soros hengerelrendezésű, négyütemű, folyadékhűtésű, turbófeltöltésű, intercooler visszahűtésű, Common Rail közvetlen hajtóanyag-befecskendezésű. A motor névleges teljesítménye a 75–130 kW (102–177 LE) tartományban választható 2300 1/min fordulatszám mellett, a nyomatéka pedig a 642–700 Nm közötti érték lehet 1300–16001/min fordulatszám-tartományban. A motor hossza 660 mm, szélessége 735 mm, magassága 810 mm. A dízelgázolajjal üzemelő motor a DOC-DPF-SCR kipufogógáz-utókezelési rendszerrel teljesíti az EU Stage V előírást. Az agnosztikus tervezési elképzelésekkel továbbfejlesztett Deutz TCD 3.9 motorcsalád 2025től földgáz és hidrogén hajtóanyaggal is üzemeltethető lesz.

Az FPT Industrial új, többüzemanyagú XCursor 13 motorja

Az olaszországi székhelyű FPT Industrial a 2022. évi IAA Transportation kiállításon mutatta be az XCursor 13 jelzésű új dízelmotorját, amely a többüzemanyagú, moduláris felépítésű és többalkalmazású széria első tagja.

Az XCursor 13 jelzésű új dízelmotor

Az XCursor 13 dízelmotor 12,9 literes, 135 mm furatú és 150 mm löketű, 6 hengeres, álló, soros hengerelrendezésű, hengerenként 4 szelepes, folyadékhűtésű, VGT turbófeltöltésű, intercooler visszahűtésű, Common Rail közvetlen hajtóanyag-befecskendezésű. A dízelgázolajjal üzemelő motor a DOC-DPF-SCR kipufogógáz-utókezelési rendszerrel, EGR nélkül teljesíti az EU Stage V előírást. A motor hossza 1365 mm, szélessége 1079 mm, magassága 1185 mm, száraz tömege 1185 kg.

A dízel változat legnagyobb teljesítménye 447 kW (600 LE), nyomatéka pedig 2850 Nm, ami 5%-kal nagyobb teljesítményt és 14%-kal nagyobb nyomatékot eredményez a jelenlegi Cursor 13 motorhoz képest. A földgázüzemű változat akár 382 kW (520 LE) teljesítményt és 2500 Nm nyomatékot szolgáltat, ami 13%-kal több teljesítményt, 25%-kal nagyobb nyomatékot jelent, mint a mostani Cursor 13 Natural Gas motor. A szén-dioxid-kibocsátás csökkenése a dízelmotor esetében 9, a metánmodell esetében 10%-os, de biometán hajtóanyaggal nettó nulla CO2-kibocsátás is elérhető - írta Dr. Varga Vilmos ny. okl. gépész- és villamosmérnök.

Megosztás

További híreink

Partner

Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják

2024.07.01.

Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.

Ősztől indul a gyümölcs- és zöldségfeldolgozó szakmérnök és szaktanácsadó szakirányú továbbképzés, még lehet jelentkezni

2024.07.01.

Ősztől indul a gyümölcs- és zöldségfeldolgozó szakmérnök és szaktanácsadó szakirányú továbbképzés a MATE oktatási rendszerében, még lehet jelentkezni.

Tovább csökkent tavaly a termőföld-eladások száma, az árak viszont nőttek

2024.07.01.

Az országos forgalom közel kétharmadát adó szántó művelési ágat külön vizsgálva 5,3%-kal nőtt tavaly a forgalom, a NAV szűrt, előzetes adatbázisa szerint nagyjából 24,9 ezer hektár volt az eladott szántóterület mérete 2023-ban.

Partner

Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma

2024.07.01.

A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.

Hőséget, heves zivatarokat és erős szelet is hoz a július

2024.07.01.

Hétfőn az erőteljes gomolyfelhő-képződés és fátyolfelhők mellett általában többórás napsütés várható, de a nyugati határ mentén sok lehet a felhő. Hazánk középső részén kisebb, nyugati, délnyugati, valamint északkeleti harmadán nagyobb számban kell számítani záporokra, zivatarokra. Néhol heves zivatar is kialakulhat! Sokfelé megélénkül, helyenként megerősödik az északnyugati, nyugati szél. Zivatarok környezetében viharos lökések is előfordulnak. A legmagasabb nappali hőmérséklet 24 és 33 fok között várható, délkeleten lesz a melegebb, a nyugati határnál a hűvösebb az idő. Késő este 18 és 25 fok között alakul a hőmérséklet.

Az átlagosnál kevesebb meggy lesz az idén a hazai fákon

2024.07.01.

Javában tart a meggyszezon, a szélsőséges tavaszi időjárás miatt azonban az előző évek átlagánál kevesebb termés várható.

Partnerhírek
Partner

Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják

2024.07.01.

Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.

Partner

Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma

2024.07.01.

A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Hirdetésfeladás