Új irányt alakít ki a BASF a portfólióirányítás, a tőkeallokáció és a teljesítménykultúra terén
A BASF új irányt jelölt ki vállalati stratégiájában. Az a célunk, hogy az ügyfelek zöld átalakulását lehetővé tevő, preferált vegyipari vállalat legyünk - mondta Dr. Markus Kamieth, a BASF igazgatótanácsának elnöke a németországi Ludwigshafenben tartott tőkepiaci napon tartott beszédében.
A BASF-et a vegyipari üzletágak erős és széles portfóliója teszi a legfontosabbá az ügyfelek számára világszerte, a legkülönbözőbb iparágakban. Önálló üzletágaink különálló iparágakat szolgálnak ki, és kevésbé kapcsolódnak integrált értékláncainkhoz. A jövőben felszabadítjuk ezeknek az üzletágaknak az értékét - folytatta a cégvezető a vállalat közleménye szerint.
A BASF azáltal, hogy kiváló ajánlatokat nyújt ügyfeleinek, nyereségesen akar növekedni és értéket teremteni a részvényesek számára.
Hirdetés
"Még nagyobb hangsúlyt fogunk fektetni a készpénzre. Alacsonyabb beruházási kiadásokkal erősítjük a tőkefegyelmet, és folytatjuk költségmegtakarítási programjainkat" - mondta Dr. Dirk Elvermann, a BASF pénzügyi igazgatója. Középtávon a BASF elkötelezett amellett, hogy a részvényesek részére történő teljes kifizetést az elmúlt évek szintjén tartsa az osztalék és a részvény-visszavásárlás kombinációjával. Így a BASF célja, hogy 2025 és 2028 között legalább 12 milliárd eurót juttasson a részvényeseknek. Konkrétan a vállalat részvényenként legalább 2,25 euró (2023: 3,40 euró), azaz évente mintegy 2 milliárd euró osztalékot fizet. Ez már a 2024-es üzleti évre vonatkozó, 2025-ben kifizetendő osztalékra is vonatkozik - írták.
A mintegy 8 milliárd euró értékű összesített osztalékfizetés a 4 éves időszak alatt részvény-visszavásárlások egészítik ki, amelyek legkésőbb 2027-től kezdődően várhatóan mintegy 4 milliárd eurót tesznek ki.
Az aktualizált osztalékpolitikát a BASF következő új pénzügyi célkitűzései támasztják alá:
- A különleges tételek előtti EBITDA várhatóan 10-12 milliárd euró lesz 2028-ban, közepes vagy felfelé ívelő konjunktúra mellett.
- A 2025 és 2028 közötti kumulatív szabad cashflow várhatóan több mint 12 milliárd euró.
- A 2028-ra kitűzött cél a befektetett tőke megtérülése (ROCE) 10% körül van.
A vállalat bemutatta új "Winning Ways" stratégiáját négy stratégiai pillér mentén:
Fókusz, gyorsítás, átalakítás és győzelem.
Szigorú portfóliókezelés a vállalkozások egyértelmű szerepei mentén
A Fókusz stratégiai karral a BASF újradefiniálja a portfóliókezeléssel kapcsolatos megközelítését. A vállalat mostantól különbséget tesz az alaptevékenységek (Vegyianyagok, Anyagok, Ipari megoldások, valamint Élelmezés és ápolás) és az egyes iparágakat kiszolgáló önálló üzletágak (Környezeti katalizátor- és fémmegoldások, Akkumulátor-anyagok, Bevonatok, Mezőgazdasági megoldások) között. Ezzel összefüggésben a BASF bejelentette, hogy a Környezeti katalizátor és fémmegoldások, valamint az Akkumulátor-anyagok 2025. január 1-jétől a Felületi technológiák szegmensben különálló üzletágként lesznek jelentve.
Előnyök és szövetség
A BASF alaptevékenységei jelentős előnyökkel rendelkeznek a versenytársakkal szemben: A BASF értékláncaiba való integrációjuk és a nagy telephelyeken működő Verbund koncepció alapján az erőforrások hatékony felhasználása, a működési kiválóság és a költséghatékonyság révén értéket teremtenek. A BASF a növekedési iparágak számára szállít alapvető vegyi anyagokat, és világszerte több mint 36 000 ügyfelet szolgál ki. 2023-ban a BASF alaptevékenységei az elmúlt öt évben bevezetett innovatív termékekkel mintegy 6 milliárd eurós forgalmat generáltak. Ezen üzletágak mintegy 75%-ában a BASF a top 3 piacvezető között van.
"Alaptevékenységeinkben betöltött piacvezető pozíciónkat organikus növekedés és fegyelmezett, értéknövelő akvizíciók révén fogjuk kihasználni. Eközben továbbra is szigorúan törekszünk a nem stratégiai vagy alacsony megtérülésű üzletágak leépítésére." -mondta Markus Kamieth.
A BASF önálló üzletágai különálló iparágakat szolgálnak ki, és versenyeznek a tiszta piaci szereplőkkel. Következésképpen a BASF mostantól nagyobb stratégiai és működési rugalmasságot biztosít számukra, hogy reagálni tudjanak az általuk működtetett piacok sajátos követelményeire. "Továbbra is befektetünk önálló üzletágainkba, de aktív portfólióopciókat is követni fogunk, ahol ez értéket teremt a BASF és részvényesei számára" – tette hozzá Kamieth.
A húzóágazatok
A BASF Bevonatok üzletága vezető pozíciót foglal el piacain, és erős nyereséget és készpénz-hozzájárulást termel. Az üzletág jó helyzetben van ahhoz, hogy prémium értéket képviseljen. Ennek fényében a BASF megvizsgálja az értékteremtés átfogó stratégiai lehetőségeit, és előkészíti a brazíliai dekorációs festék üzletág értékesítését.
A Mezőgazdasági megoldások vezető pozíciót tölt be a mezőgazdasági piacon, és erős innovációs alapokkal rendelkezik. A BASF 2027-ig befejezi az üzletág jogi és ERP leválasztását. Következő lépésként a vállalat egy esetleges tőzsdei bevezetésre való felkészülést céloz meg. Középtávon egy kisebbségi részvény tőzsdei bevezetése is szóba jöhet.
A BASF akkumulátor-anyagokkal foglalkozó üzletága gyorsan növekvő környezetben működik, amelyet magas piaci és technológiai kockázatok jellemeznek. Figyelembe véve a közelmúlt piaci fejleményeit, a BASF a meglévő kapacitások feltöltésére és az értéklánc mentén történő együttműködési lehetőségek feltárására összpontosítva csökkenti a kockázatokat. A BASF Környezeti katalizátor- és fémmegoldások (ECMS) üzletága jó piaci pozícióban van, miközben egy alacsony növekedési ütemű iparágban tevékenykedik. Az üzletágat 2023 óta leválasztották, és továbbra is erős készpénz-hozzájárulást biztosít.
Az üzleti egységek felhatalmazása és az elszámoltathatóság növelése
A BASF új stratégiája az “Gyorsítás” pillér segítségével az értékteremtés gyorsabbá tételét és a szervezet egyszerűsítését célozza. A BASF racionalizáltabb és differenciáltabb csoportirányítással fogja megerősíteni üzletágait. A vállalat még inkább felelőssé teszi működési részlegeit az üzleti sikerért. Ezzel összhangban egy továbbfejlesztett teljesítményirányítási rendszert vezet be, amely szorosabb kapcsolatot teremt az ösztönzők és az egységspecifikus eredmények között. A vállalat továbbá egyszerűbbé és karcsúbbá teszi szervezetét a szerepek egyértelműbbé tételével, laposabb hierarchiák létrehozásával és a bürokrácia csökkentésével. Az ellenőrzési határokat az egyéni felelősségvállalás növelése érdekében kiigazítják.
A BASF a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket is ki fogja használni a termelékenység növelése és az innovációk felgyorsítása érdekében. A BASF az AI globális, vállalaton belüli alkalmazásával kézzelfogható középtávú eredményjavulást kíván elérni.
Az értékalapú átalakulás alakítása a fenntartható termékportfólió irányába
Az Átalakítás középpontjában a zöld átmenet alakítása áll. "A BASF kulcsfontosságú vevői iparágak óriási kihívásokkal néznek szembe átalakulási céljaik elérése során. Mi olyan vegyipari termékeket szállítunk, amelyek támogatják ügyfeleinket ezen az úton" - mondta Kamieth. A BASF a zöld átalakulást fokozatosan közelíti meg, a növekvő vevői igények alapján és azok kielégítésére koncentrál. Az első fázisban a BASF egyre nagyobb mennyiségű megújuló villamos energiához jutott hozzá, új technológiákat tesztelt kísérleti jelleggel és fenntartható termékeket vezetett be. Ma a BASF már több ezer olyan terméket kínál széles portfóliójában, amelyek csökkentett vagy akár nulla szénlábnyomúak.
A második fázisban a BASF egyre nagyobb mennyiségű megújuló alapanyagot biztosít, és az ügyfelek igényeinek megfelelően növeli a fenntartható tulajdonságokkal rendelkező termékek mennyiségét. Ennek érdekében a BASF a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos megközelítéséhez hasonlóan egy külön egységet hoz létre a megújuló alapanyagok számára. A vállalat fokozatos átalakítási megközelítése a kiadásaiban is tükröződik. Az átalakulással kapcsolatos kiadások 2025 és 2028 között várhatóan átlagosan évi 600 millió eurót tesznek ki.
A BASF továbbra is teljes mértékben elkötelezett az éghajlatvédelmi céljai mellett: 2050-re nettó nulla üvegházhatásúgáz-kibocsátást kíván elérni a termelés (Scope 1), az energiabeszerzés (Scope 2) és a nyersanyagbeszerzés (Scope 3.1) terén.
2030-ra a BASF célja, hogy 2018-hoz képest 25%-kal csökkentse a Scope 1 és Scope 2 kibocsátásokat. A vállalat továbbá célul tűzte ki, hogy 2030-ra a 2022-es alapszinthez képest 15%-kal csökkenti a Scope 3.1 specifikus kibocsátását.
A struktúrák folyamatos kiigazítása a ludwigshafeni telephelyen a hosszú távú siker érdekében
A ludwigshafeni telephely célja, hogy Európa vezető, fenntartható vegyipari telephelye és a BASF sikerének erős pillére legyen. Dr. Katja Scharpwinkel, a BASF SE igazgatótanácsának tagja és telephelyigazgatója kifejtette:
"Alapos elemzést végeztünk a ludwigshafeni termelési eszközstruktúránkról a jelenlegi és jövőbeli piaci és vevői kereslet alapján. Bár az eszközök többsége versenyképes, a saját piacán, megállapításaink azt mutatják, hogy egyes kiválasztott üzemek és gyártósorok már nem hoznak elegendő bevételt - vagy a versenyképesség hiánya, vagy a strukturális kihasználatlanság miatt."
Az ezen elemzésből levezetett első eszközkiigazítási intézkedések már folyamatban vannak, például az adipinsav, ciklododekanon (CDon) és ciklopentanon (CPon) üzemek bezárása, ahogy azt 2024. augusztus végén be is jelentették. "További eszközkiigazítási intézkedések jelenleg értékelés alatt állnak, és szükség szerint fokozatosan hajtjuk végre őket". -tette hozzá Dr. Katja Scharpwinkel.
Ezen túlmenően a BASF kiigazítja a nem operatív struktúráit Ludwigshafenben, és átfogó intézkedésekkel jelentősen csökkenti a költségeket. Amint azt már bejelentették, a BASF 2026 végéig összesen mintegy 2,1 milliárd eurós éves költségmegtakarítást tervez. "A ludwigshafeni telephely karcsúbb, de erősebb lesz. Jobb versenyhelyzetbe kerül az európai piacon, és közép- és hosszú távon is sikeresen tud majd működni" - mondta Scharpwinkel.
A BASF elemzése azt is kimutatta, hogy minden jelentős értéklánc versenyképes a saját piacain, és hogy a BASF profitálhat a zöld átalakulással járó változás lendületéből. A telephely integrált Verbund-rendszere egyedülálló előnyöket kínál az ügyfelek zöld átalakulását lehetővé tevő megoldások nyújtásához. Ennek oka a benne rejlő energia- és erőforrás-hatékonyság, a több belépési pont, amelyek az alapanyagok rugalmasságát biztosítják, valamint a megújuló és újrahasznosított alapanyagok rugalmas és skálázható felhasználásának lehetősége a meglévő eszközökben - írták.
A teljesítmény javítását célzó kultúraváltás elősegítése
A Győzelem pillér segítségével a BASF növelni fogja az elszámoltathatóságot, a gyorsaságot és a teljesítményorientáltságot a vállalat egész területén. "A BASF-nek van a legjobb csapata a vegyiparban. Változtatnunk kell azonban ahhoz, hogy a munkatársak nagyobb felelősséget vállaljanak, gyorsabban hozzanak döntéseket és gyarapítsák teljesítményünket. A győztes kultúránk lesz a stratégiánk sikeres végrehajtásának egyik legfontosabb eszköze" - mondta Kamieth.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 88 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés