Több tízezer forintos szervizdíjakat és havi szinten jó pár munkaórát spórolnak meg a precíziós gazdálkodáshoz a mezőgépekbe kerülő elektronikus alkatrészek, amennyiben azokat jó szakemberek felügyelik. Az olyan tapasztalt szakemberek, mint Pölöskei Tibor, az AGROTEC Magyarország Kft. sárvári területi műszaki vezetője szerint ugyanis a farmmenedzsment szoftverekben ma ott van a lehetőség, hogy az előzetes kiszállást megspórolva egyből javíthatóvá tegye a hibákat. Valósággá mindezt azonban csak olyan szervizes csapat teheti, aki ma a számítógépes diagnosztikát és a hibakódokat ugyanúgy ismeri, mint ahogy a nagy öregek a gazda észjárását.

Arra voltunk kíváncsiak, hogyan lehet tehermentesíteni a gépkarbantartást az új távdiagnosztikai rendszerekkel, miként egészíti ki ez a szervizes gyakorlatot az AGROTEC Magyarország Kft.-nél.

Honnét érkeztél az AGROTEC Magyarország Kft. csapatába, miért ezt a céget választottad?

Pölöskei Tibor: Korábban egy családi gazdaságban dolgoztam, ahol a napi gépészeti munkát irányítottam, ebbe növénytermesztés és állattenyésztés is beletartozott. Tudtam, milyen az, amikor kell a gép, ezzel a szemlélettel érkeztem 2015. január 1-jén az AGROTEC Magyarország Kft-hez. Voltak New Holland gépeink, a mi gazdaságunkba is ebből a központból jártak szervizelni azokat. Jó volt a kapcsolat, amikor pedig műszaki vezetőt kerestek, éltem a lehetőséggel, mert érdekelt, hová juthatok, ha célzottan kezdek el ezekkel a gépekkel foglalkozni.

Akkor igazából átálltál a másik oldalra.

P.T.: Mondhatjuk így is, igen. A szervizháttér megszervezéséhez ismerni kell, hogyan gondolkozik egy partner, így tudunk mi is fontossági sorrendet felállítani.

Észben kell tartanunk, mikor mi a fontos a szezonban – amikor a kombájnoké a főszerep, azokra kell figyelni, ha pedig állattenyésztésben dolgozik a gazda, mindig fontosabb lesz számára a kiszolgálást végző traktor működése egy betervezett szerviznél.

Személy szerint miért tartod jó választásnak a New Holland traktorokat, kombájnokat?

P.T.: Egyetlen kivétellel ma már minden téren csúcsmárka a New Holland, de itt ez a kivétel is előny, az ugyanis a gépek ára. Sokszor derül ki egy-egy összehasonlításnál, hogy egy New Holland traktor akár 30%-kal kedvezőbb áron nyújtja azt a felszereltséget, mint a konkurencia. A gépek megbízhatóságát a precíziós technológiák fejlődése se rontotta. Természetesen, aki elfogult egy konkurens „szín” irányába, mindig tud majd mondani ellenpéldákat, de a kulcskérdés inkább az, hogyan bánik a gépünkkel a kezelője.

A Sárvári Területi központ hamarosan megújuláson esik át. Jelenleg milyen szolgáltatások adottak a partnereknek?

P.T.: Jelenleg 8 szervizes kollégával dolgozunk, akik mind rendelkeznek saját szervizautóval és elektronikus diagnosztikai eszközzel. Nagyon büszke vagyok ennek kialakítására, mert mikor ide kerültem, nem jutott minden kollégának ilyen eszközpark. A mai világ határozottan az elektronika felé nyit, így, ha egy mezőgépet javítani szeretnénk, az elképzelhetetlen az eszközzel végzett diagnosztika nélkül. Az autóinkat jól felszereltük szerszámokkal, de ami a legfontosabb, hogy az egész szervizháttér a telephellyel együtt hamarosan valóban megújul, ami ugrást jelent a szolgáltatás színvonalában.

Mi változik?

P.T.: A mostani régi raktárépület helyett, amit még az IKR Agrár Kft.-től örökültünk, egy zöldmezős beruházás keretében olyan modern központot hozunk létre, mint amit nemrég Marcaliban is átadtunk. Ami várható: négy szervizhely erőgépeknek, egy beálló a kombájnoknak, modern raktár, kulturált ügyféltér, ami professzionálisan kiszolgálja a Győrtől nyugatra és Vas vármegyében dolgozó gazdákat. Korszerűbb technológiával folyik majd a szervizmunka is, az új gépek nullszervizes teendői sokkal kellemesebb környezetben zajlik majd.

Ha már fejlesztések: a CNH csoport életében most olyan új távdiagnosztikai rendszert vezetnek be, amitől nemcsak a műszaki hibák körüli vitás helyzetek csökkenését, de plusz költségcsökkentést is várnak. Te hogyan értékeled a New Holland IntelliCentre távsegítség rendszerét?

P.T.: A top gépmárkáknál mára mindenhol kiemelt terület lett a megelőző jellegű szervizmunka, ami a gépadatok távfelügyeletén, elemzésén alapszik, ezen a téren a New Holland is élen jár.A komáromi központban egy tapasztalt kolléga felügyeli a rendszerben regisztrált gépek adatait, ezt naplózza, javaslatokkal kiegészítve kiküldi a partnereknek – például hogyan használhatná jobban a kezelő a gépet. Amikor egy gép kritikus hibát jelez, arról a dedikált kolléga értesítést kap. Ezután – a megállapodás szerint – a kezelővel vagy a tulajdonossal felvesszük a kapcsolatot. Rákérdezünk, mi okozhatta a jelzést a rendszerben. Ha megvan a hiba forrása, lejelentjük a gyár felé is a probléma felderítését és a helyzet kezelését, ígyteljesen visszakereshető marad egy gép előélete. A rendszer rendkívül pontos, legutóbb például jelezte, hogy egy gépnél túlmelegszik a motor, így egyből felvettük a kapcsolatot a gazdasággal. Mint kiderült, épp CCM kukoricát daráltak, így nem volt probléma, de tényleg minden látszik a rendszerben. Másik nagy előnye, hogy nemcsak a gépadat, hanem a hibakód is kiolvasható. Sokszor megesik, hogy a gépkezelő pontatlanul diktálja le a hibakódot, viszont elég néhány karaktert felcserélni, és máris kikövetkeztethetetlen a baj. Itt nincs ilyen kockázat, plusz a telephelyre is már úgy érkezhetünk, hogy akár visszük a cseredarabot is. A gazda egyből megspórol egy plusz kiszállást, ami egy 100 km-es távon 30 ezer forintnál kezdődik. Ezzel időben is spórolunk, ami ma legalább olyan fontos.

Milyen módszerekkel lehet egyszerűbbé tenni a mezőgépek üzemben tartását a gazdáknak?

P.T.: Aki egyszer már ült régebbi erőgépben, az tudja, hogy gyakorlatilag a felépítésük egyezett, rá lehetett könnyen találni a dolgokra. Az új típusokban ma már érintőkijelzők, komplex kezelőszervek, automataváltó, GPS mind alapfelszereltség. Itt jobb nem kísérletezni, az üzemeltetéshez minden évben tartunk kezelői konzultációkat. A meghibásodás is kevesebb lesz, ráadásul, ha jól használjuk a modern gépeket, akkor kevésbé fáradunk el a napi munkában is. Az is fontos, hogy mindent végiggondolunk a gazda fejével is – hiba esetén bekérjük az alvázszámot, az üzemórát, megnézzük az előzményeket – a javítás is gyorsabb, de látni fogjuk például, ha egyből érdemes megcsinálni egy Stage V motornál a 600 üzemórás kipufogókezelést is. Megóvjuk a plusz köröktől a partnert, tehermentesítjük, szerencsére ebben egy kiváló csapat is segít helyben. A szervizelés ugyanis mindig csapatmunka marad.

(x)

Megosztás

További híreink

Magyarországon évente 21 milliárd forint vadkárigény keletkezik, változik a kezelése

2024.07.03.

Tavaly novemberben vetődött fel a Nemzeti Agrárkamarában először, hogy átveszik a vadkárigények teendőit a károsultaktól.

Megjött a tájékoztató a területi monitoring rendszer ellenőrzéseiről

2024.07.03.

A területi monitoring rendszer (TMR) a mezőgazdasági termelő által bejelentett területek vonatkozásában azonosítja a kérelemben bejelentettek és a műhold által észleltek eltéréseit.

Zajlik a szezon, itt az első nyári hónap gépes összefoglalója

2024.07.03.

A gépek témájához kapcsolódóan hoztunk híreket júniusból, hogy egy helyen összegyűjtve is böngészhetőek legyenek a tartalmak.

Már csak néhány napig lehet szavazni a 2024-es Év Szaktanácsadója címre

2024.07.02.

Az Agrárminisztérium és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara idén is keresi az Év Szaktanácsadóját. A cím odaítélésének első lépése a jelöléssel kezdődött.

Bővül a cseh és magyar szövetség: együttműködési megállapodást kötött az Agrofert és a Széchenyi István Egyetem

2024.07.02.

A Széchenyi István Egyetem stratégiai partnerségi együttműködési megállapodást kötött az Agrofert, a.s. vállalattal Csehország fővárosában, Prágában, a cégcsoport székhelyén.

Megnövelték a Gazdahitel költségvetését Romániában

2024.07.02.

Bővül a romániai Gazdahitel kerete: az eredetileg megszabott 815,5 millió lejről (65 milliárd 200 millió forint)  646 millió lejjel 1461,5 millió lejre, mintegy 116 milliárd 920 millió forintnyira nő a program költségvetése.

Partnerhírek
Partner

Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják

2024.07.01.

Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.

Partner

Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma

2024.07.01.

A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Hirdetésfeladás