A Trimble a közelmúltban vezette be a Path Planning Technologyt. Egy interjúban a Future Farming 10 kérdésen keresztül mélyül el az elméleti és gyakorlati előnyökben. Ez az intelligens útvonaltervezési technológia képes megtalálni a legjobb lefedettségi utat, így minimalizálhatók a különböző szántóföldi műveletek költségei. A következő lépés az lesz, hogy a kezelőt eltávolítják a vezetőülésből.

– Meg lehet becsülni, hány gazdálkodó használja jelenleg az útvonaltervezési technológiát? Mely régiókban különösen nagy az elfogadottság, és mi ennek az oka?

Jelenleg három kontinensen több mezőgazdasági üzemben is terepen teszteljük az útvonaltervezési technológiát. Az útvonaltervezést már több ezer hektáron használtuk Észak-Amerika, Európa és Dél-Amerika különböző régióiban, különböző növénykultúrák és növénytermesztési típusok esetében.

Az útvonaltervezési technológia lehetővé teszi a gazdálkodók számára, hogy optimalizálják az útvonalterveket a lefedettség, az idő, a távolság vagy a műveleti sebesség szempontjából (Forrás: Trimble)

– Ön szerint milyen feladatokra használják általában az útvonaltervezést a mezőgazdaságban?

Az útvonaltervezési technológia lehetővé teszi a gazdálkodók számára, hogy optimalizálják az útvonalterveket a lefedettség, az idő, a távolság vagy a műveleti sebesség szempontjából. Ez a teljes termesztési ciklusra és a mezőgazdasági gépek által végzett bármely feladatra alkalmazható, a talaj-előkészítéstől az ültetésen, a műtrágyázáson és a növényvédőszer/gyomirtószer-permetezésen át a betakarításig és a kaszálásig.

– Melyek az útvonaltervezési technológia fő előnyei, és miért érdemes egy gazdálkodónak beruháznia ebbe?

Az automatizált és intelligens útvonaltervezési technológia segít megtalálni a legjobb lefedettségi utat, így a különböző szántóföldi műveletek költségei minimalizálhatók. A főszezonban a gazdálkodóknak számos kritikus döntést kell meghozniuk, kevés gondolkodási idővel, mivel a körülmények gyorsan és kiszámíthatatlanul változhatnak. Ez az eszköz lehetővé teszi a gazdálkodók és a mezőgazdasági üzemek számára, hogy jó előre, a szezonon kívüli időszakban megtervezzék a szántóföldi műveleteket, figyelembe véve a géptípusokat és a szántóföldi környezetet, beleértve az akadályokat is.

Az útvonaltervezési technológia lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy eltávolodjanak az egyszerű pontról pontra történő navigációtól.

Ez a továbbfejlesztett útvonaltervezési technológia a teljes szántóföldi tervezés eszköze. A mai precíziós mezőgazdaság minimalizálta az AB-vonalakkal történő egyszerű pont-pont navigáción alapuló soron belüli átfedéseket.

Az útvonaltervezési technológia lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az egyszerű pont-pont navigációtól a teljes szántóföldi tervezés felé mozduljanak el, olyan lefedettségi pályával, amely valóban támogatja az ellenőrzött forgalmú gazdálkodást (CTF) és a következetes végrehajtást a szántóföldön, függetlenül a járművezetők szántóföldi ismereteitől.

– Mikor van értelme beruházni ebbe – hány hektáron kell dolgoznia ahhoz, hogy jó megtérülést érjen el? Vannak-e olyan konkrét növénykultúrák, amelyek esetében a technológiába való befektetésnek extra értelme van?

A teljes szántóföldi terv használata növeli a biztonságot, és csökkenti a gépek elhasználódását. A kezelő fáradtsága vagy a rossz látási viszonyok, például az éjszakai órák vagy az alacsonyan álló nap okozta balesetek és gépkárok elkerülhetők, mivel a teljes szántóföldi terv tartalmazza az akadályok és a kizárási zónák körüli vagy azok mentén vezető utat. Ezen túlmenően a pályák támogatják a gépek sebességprofilozását és sebességszabályozását a következetes és biztonságos működés garantálása érdekében. Különösen a széles szántóföldeken csökkent a ráfordított idő, a felhasznált inputok és az energiaszükséglet, és csökkent a károsanyag-kibocsátás is.

– Tudna – lépésről lépésre – képet adni arról, hogyan működik a Trimble új útvonaltervezési technológiája? Ha gazdálkodó vagyok, hogyan kezdhetek el vele dolgozni a földeken? Mik a lépések?

A tervezőnek szüksége lesz bizonyos szántóföldi és gépi paraméterekre, amelyek a gazdálkodó meglévő Trimble-fiókjának részét képezik. Ha a gazdálkodó egy harmadik fél OEM-platformján keresztül csatlakozik, az adatokat az integrátor adatbázisából biztosítja, vagy kézzel kell megadni.

A Trimble-felhasználók számára egy egyszerű felhasználói felületen keresztül történik majd a vezetés.

Mezőhatár kiválasztása

Válassza ki a járművet és a munkaeszközt

Válassza ki a végrehajtási irányt (pl. AB vonal).

Kivitelezési stratégia kiválasztása

Válassza ki a lehetséges akadályokat vagy kizárási zónákat a mezőn

Állítsa be az alkalmazási és fordulási sebességet

Válassza ki az útvonalvezetési és végrehajtási stratégiát (pl. kezdő- és végpontok, fejpálya iránya és első, utolsó vagy kihagyás,...).

Számítsa ki és tekintse meg a röppálya előnézetét

Küldje el a gépnek és hajtsa végre

Különösen a széles szántóföldeken csökkent a ráfordított idő, a felhasznált inputok és az energiaszükséglet, és csökkent a károsanyag-kibocsátás is (Forrás: Trimble)

– Miért döntött a „márkafüggetlen” megoldás mellett, ahelyett, hogy egy teljes Trimble-rendszert értékesített volna?

A gazdálkodók olyan technológiát szeretnének, amely zökkenőmentesen együttműködik a flottájukban lévő többféle gyártmányú és típusú géppel. A Trimble termékek és megoldások évtizedek óta elérhetőek a legkülönbözőbb márkák széles választékában. Ennek a filozófiának megfelelően a márkafüggetlen megközelítést kiterjesztettük erre az új technológiára is.

Az útvonaltervezés a Trimble Connected Farmon keresztül is elérhető lesz, lehetővé téve a gazdálkodók számára, hogy a meglévő mezőgazdasági és gépi információkat felhasználva perceken belül terveket készítsenek és frissítsenek, és azokat közvetlenül a gépre küldjék. A kezelő mostantól felhatalmazást kap arra, hogy ezt a feladatot egy meghatározott kezdőponttól a végpontig vhajtsa.

– Mennyire könnyű (vagy nehéz) hozzáférést szerezni a gyártók rendszereihez, hogy a Trimble rendszerét integrálni lehessen – például – egy John Deere vagy CNHi rendszerbe? Nem akarják-e a gyártók megvédeni a rendszerüket, hogy a gazdák az ő termékeiket vásárolják a Trimble termékei helyett?

Az útvonaltervezés nem igényel márkaspecifikus inputokat. A ma rendelkezésre álló szántóföldi információkat használja, mint például határok, területek, pontok vagy AB-vonalak és gépi paraméterek, amelyeket a Trimble autopilot rendszerek használnak. Ezenkívül a TIM ipari ISOBUS szabványa lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a gépek sebességszabályozási funkcióit is kihasználják.

– Hogyan rendeződik a garancia a Trimble és az olyan gyártók között, amelyekbe az önök rendszere integrálva van? Ha technikai problémák merülnek fel, hová fordulhatok gazdálkodóként?

A szolgáltatást a következtető alkalmazásokhoz és az integráció szintjeihez kínáljuk. Az integrációs támogatás szintje alapján az integrátor és a Trimble között szolgáltatási szintű megállapodások jönnek létre. A gazdálkodóknak egyetlen kapcsolattartó pontjuk lesz, amely biztosítja számukra az útvonaltervezési képességet.

– Mennyi a Trimble Path Planning tech beszerzési költsége, és mekkora a megtérülés?

A gazdaság elhelyezkedésétől, a gyakorlattól és a gépesítettségtől függően az árképzés és a ROI eltérő lesz. A precíziós gazdálkodással kapcsolatos megtakarításokon kívül az útvonaltervezési technológia csökkenti a kezelők támogató idejét, csökkenti a rossz végrehajtási stratégiák vagy kezelői hibák miatti terméskárokat, valamint maximalizálja a szántóföld kihasználását, a sebességprofilozást és a gépek sebességszabályozását, hogy biztosítsa a következetes, biztonságos működést, és csökkentse a gépek elhasználódását.

– Mi a következő lépés az autonómia felé? A Trimble fog-e olyan rendszereket kínálni, amelyek a meglévő traktorokat teljesen autonómmá teszik? Mikor?

A mezőgazdasági környezet nagyon változatos és folyamatosan változik. Az útvonaltervezési technológia a sebességszabályozással kombinálva lehetővé teszi, hogy a felhasználó a teljes szántóföldi végrehajtást minden eddiginél következetesebben és pontosabban automatizálja, függetlenül a kezelő készségétől vagy tapasztalatától.

A következő lépés a teljes autonómia felé az lesz, hogy a kezelőt eltávolítjuk a tényleges géptől, hogy felügyelje a végrehajtást. Az utolsó lépés az a képesség, hogy több gépet távoli helyről lehessen működtetni. E célok eléréséhez a technológiai ipar, a jogalkotó szervek és a gazdálkodó közösség közös erőfeszítéseire van szükség. Az érzékelő technológiák, a munkafolyamatok teljes automatizálása és a jogi keretek terén is előrelépésre van szükség ahhoz, hogy a mezőgazdaságban teljesen autonóm gépeket lehessen működtetni.

(Forrás: futurefarming.com)

Megosztás

További híreink

Modern feudalizmust hozhat az agráradatok kezelése? 

2024.07.06.

A modernizálódó mezőgazdaságban új ágazatként jelentek meg a precíziós gazdálkodásra és az ennek kiszolgálására létrehozott eszköz- és programrendszerek.

Takács András Péter beszélt a növényvédelem aktuális témáiról

2024.07.06.

Takács András Péter beszélt a növényvédelem aktuális témáiról és a keszthelyi Georgikon Campus tevékenységéről.

Válaszok kellenek arról, hol tart a magyar agrárdigitalizáció

2024.07.05.

Tanulmány készül annak érdekében, hogy az Európai Unió tagállamai pontosabban lássák, hol tart a mezőgazdaság digitalizációja

Sürgősen változtatni kell a magyar mezőgazdaság vízellátásán

2024.07.05.

A jóval a rendszerváltás előtt megépült keleti és nyugati főcsatornán kívül nem nagyon fejlődött az infrastruktúra, pedig az ország bővelkedik felszíni vizekben.

Új eszközök és büntetések segítenek a gazdáknak a termőföld felvásárlókkal szemben

2024.07.05.

Javul a termelők helyzete, mert új eszközök és büntetések segítenek a gazdáknak a termőföld felvásárlókkal szemben.

Nyáron is jönnek a támogatások és pályázatok hírei

2024.07.04.

Júniusban is több cikkünk szólt a támogatások és a pályázatok témáiról, ebben a hírösszefoglalóban pedig összegyűjtöttük a legfontosabb kapcsolódó anyagokat az elmúlt hónapból.

Partnerhírek
Partner

Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják

2024.07.01.

Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.

Partner

Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma

2024.07.01.

A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
Solis 50 RX kabinos 12fokozat
Bács-Kiskun, Kecskemét

Solis 50 RX kabinos 12fokozat

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!
Kiemelt
Goldoni S 80 plus fülkés traktor
Bács-Kiskun, Kecskemét

Goldoni S 80 plus fülkés traktor

Hitelesített telefonszám

12 000 000 HUF

+ áfa
Hirdetésfeladás