A járművezetők egyik legnagyobb félelme, hogy egy erdei vad féktávolságon belül kiugrik az autója elé, és összeütköznek. Az ilyen balesetek milliós kárt okozhatnak az autókban és sajnos gyakori a személyi sérülés is. Ráadásul az esetek többségében a vadgázolás után nehéz érvényesíteni a kártérítési igényt. Miért van ez? Kinek a felelőssége egy ilyen baleset, kinek és mit kell fizetnie, ha bekövetkezett a szerencsétlen állat-gépjármű találkozó?

A Schiller Autóház blogja írta meg, hogy már egy kisebb vaddal való találkozás is komoly sérüléseket okoz az autóban. Egy kitört lámpabura, vagy behorpadt/eltörött lökhárító is súlyos összegekbe kerülhet típustól függően. Amikor pedig egy 25 kilós őz ütközik a lakott területen kívül szabályosan 90 kilométeres sebességgel haladó autónkkal, még rosszabb a helyzet. Ilyenkor általában több 100 ezer forintos, akár milliós sérülések keletkeznek a gépjárműben. Sajnos nem ritka a totálkár sem, ráadásul előfordulnak súlyos személyi sérülések és halálesetek is.

Vadgázolás esetén nem mindig egyértelmű a felelősség kérdése, ami sok pénz sorsát befolyásolja

A vadgázolás azonban lényegesen más, mint amikor két autó összeütközik. Nem csak a kár esetleges mértéke miatt, hanem azért is, mert a másik autónak van felelősségbiztosítása. Ezáltal pedig a vétlen járművezető biztos lehet abban, hogy kárát a biztosító valamilyen mértékben meg fogja téríteni. A vaddal ütköző sofőr viszont legtöbbször csak magára számíthat. Ha el is ér némi kártérítést, az csak hosszas egyezkedés, de inkább pereskedés útján lehetséges - írták.

Miért nem fizet a biztosító a vadgázolás esetében?

Sajnos a kötelező felelősségbiztosítás terhére csak olyan balesetek után fizet a biztosító, amit közúti forgalomban részt vevő, biztosítással rendelkező jármű okozott. Vadgázolás esetén a másik szereplőnek értelemszerűen nincs erre a célra szolgáló felelősségbiztosítása, így az esemény nem gépjármű által okozott balesetnek számít. Ráadásul ez abban az esetben is érvényes, ha a valaki a vadgázolásban megsérül, emiatt kórházban kell ápolni, kiesik a munkából, vagy más, ezzel összefüggő kára keletkezik. Ezeknek a károknak a fedezésére a casco biztosítás idevágó kiegészítése szolgál. Azért jó, ha valaki magánemberként ilyen balesetbiztosítást vesz igénybe, és az autóra is köt casco biztosítást is vadgázolásra vonatkozó kiegészítővel, mert így pereskedés nélkül megtérül a kár.

A vadásztársaságok helyzete és szerepe vadgázolás esetén

A rendszerváltozás előtt egy fokkal könnyebb, egyértelműbb volt a helyzet, mert a vadásztársaságoknak kötelező volt felelősségbiztosítást kötniük a vádgázolások kárának fedezésére. Mára ez a kötelezőség megszűnt. A biztosítók a túl gyakori vadbalesetek miatt, a vadásztársaságok pedig az emiatt túl drága biztosítás miatt nem kötik meg a felelősségbiztosítást. Emiatt viszont, ha a vadásztársaság elismeri a felelősségét a balesetben, vagy a bíróság hoz ilyen ítéletet, akkor a kártérítést a vadásztársaságnak saját vagyonából kell kifizetnie a károsultnak.

A cikk szerint ezért a vadásztársaság legtöbbször tagadja a saját felelősségét. A képviselőik úgy gondolják, hogy az autósnak kellett volna jobban figyelnie és lassabban hajtania, hogy elkerülje az ütközést. Sőt, a vadgázolással a vadásztársaságot is komoly kár érte, épp ezért ők az elütött állat vadászható eszmei értékét követelik a sofőrtől. Ez pedig egy trófeás szarvasbika esetén több millió forint is lehet, de a kevésbé értékesre becsült vadak esetén is legalább 100 ezres tételről van szó. Az autósok szerint viszont az a lenne a természetes, hogy a vadásztársaság térítse meg a baleset során keletkezett károkat. Ezért alakul ki többnyire az a helyzet, hogy egy bíróság mondja ki a végső döntést.

A törvények sem egyértelműek

A Polgári Törvénykönyv szerint a vadak által okozott kárt annak kell viselnie, akinek a vadászterületén a károkozás történt. Amennyiben a károkozás nem vadászterületen történt, a kárért az a vadászatra jogosult tartozik felelősséggel, akinek a vadászterületéről a vad kiugrott (2013. évi V. tv. 6:563 §). Ez azt jelentené, hogy minden vadgázolásért a vadásztársaság tehető felelőssé kivétel nélkül, de ez nem így van. A törvényben ugyanis szerepel egy kivétel: a vadászatra jogosult mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a kárt az ellenőrzési körén kívül eső elháríthatatlan ok idézte elő.

A vadászati törvény szerint ilyen elháríthatatlan oknak csak a vadászati jog gyakorlásán és a vadgazdálkodási tevékenység folytatásán kívül eső ok tekintendő. Egyéb esetekben pedig a Ptk. által a veszélyes üzemek találkozására előírt szabályokat kell alkalmazni. Amennyiben egymásnak okoznak kárt, akkor felelősségük arányában kötelesek a másiknak okozott kárt megtéríteni.

Vadgázolás esetén az autós követelheti a járműben esett saját kára megtérítését, a vadásztársaság pedig a vad eszmei értékének a kifizetését. Megindul az egyezkedés kettőjük között, s az jut hozzá magasabb összegű kártérítéshez, aki bizonyítani tudja a saját igazát.

Ki a felelős a vadgázolásért?

Fontos, hogy vadgázolás esetén soha nincs automatikus felelősség. A vadgázolásnak ugyanis legalább három szereplője van, akiknek a felelősségét vizsgálni kell:

  • a járművet vezető sofőr
  • az illetékes vadásztársaság
  • az illetékes közútkezelő

A sofőr felelős a vadgázolásért:

A vezetőnek abban az esetben borítékolható a felelőssége, ha nem tartotta be az útszakaszra vonatkozó közlekedési szabályokat. Ha túl gyorsan ment annak ellenére, hogy tábla jelezte a vadveszélyt az adott útszakaszon, akkor a felelősség valószínűleg az övé lesz. Akkor, ha a másik két érintett fél betartotta a rájuk vonatkozó szabályokat.

Milyen sebességgel lehet hajtani vadveszély jelzése esetén? A válasz elég homályos, ugyanis a szabály szerint annyival, hogy ha váratlanul elénk ugrik egy vad, meg tudjunk állni. Ezzel csak az a gond, hogy bármilyen alacsony sebességgel is hajtunk, ha féktávolságon belül ugrik elénk a vad, akkor képtelenség megállni.

Vadveszély tábla - a kiegészítő táblával együtt védi a vadásztársaságot a felelősségvállalástól
A vadveszély tábla mentesít és jogosít - de mire?

A vadveszély tábla nem azt jelenti, hogy a hatálya alá tartozó területen bekövetkező baleset esetén nem jár a sofőrnek kártérítés. Viszont amennyiben van kint figyelmeztető tábla, úgy a vadásztársaság már hivatkozhat arra, hogy eleget tett a tájékoztatási kötelezettségének, és a járművezető hibája, ha azt nem vette figyelembe. Így a felelősség máris az autóvezetőre tolódik. A bírósági iránymutatás szerint csak akkor lehet a vadkárt érvényesíteni, ha az a vadveszélyt jelző tábla hatályán kívül esik.

A vadásztársaság felelős a vadgázolásért:

Amennyiben a vadveszélyt jelző tábla alatt nincs távolságbeli kiegészítés, akkor az csak a következő útkereszteződésig érvényes. Ezért az első kérdés, amit a bíróság vizsgál egy esetleges vadgázolásnál, hogy a társaság felhívta-e a vadveszélyre a közlekedők figyelmét. A jelzőtáblák kihelyezését a vadásztársaságoknak kell kérvényezniük az illetékes közút fenntartójánál. Amennyiben a vadásztársaság területe mellett nincs ilyen tábla, mégis megtörténik a vadgázolás, úgy az autós hivatkozhat a vadásztársaságok felelősségére.

Peres esetekben azonban már azt is vizsgálják, hogy megfelelő volt-e a vadgazdálkodás. Egy szakértő rámutathat arra is, hogy például a vadásztársaság szakmai hibája miatt túlszaporulat alakult ki, esetleg nem megfelelő távolságra helyeztek ki etetőket télen, és ez is vezethetett a balesethez. Sőt, egy rosszul kivitelezett vadászati hajtás is okozhat balesetet. Amennyiben viszont a vadgázolás autópályán, autóúton történik, úgy minden esetben meg kell téríteni az autós kárát. Szakszerűen elhelyezett vadfogó kerítés esetén a vadásztársaság a felelős.

A közútkezelő felelős a vadgázolásért:

Egyetlen eset van, amikor gyakorlatilag vitán felül áll a közútkezelő felelőssége: ha autópályán, vagy autóúton történnek vadgázolások. Az autópálya ugyanis zárt terület, vadveszély esetén a kezelőnek kerítést kell építenie, és rendszeresen ellenőriznie kell az állapotát is. Amennyiben elmaradnak ezek az ellenőrzések, és kiderül, hogy elhanyagolt a kerítés, úgy a közútkezelő a felelős a balesetért. Ezen felül a közútkezelőnek abban az esetben lehet még felelőssége a vadgázolásban, ha az út menti növényzet túl sűrű, és az akadályozza a láthatóságot. Ilyenkor ugyanis a sofőrnek esélye sincs időben észlelni a veszélyt és elkerülni azt.

Ezt kell tenni vadgázolás esetén

Amikor már megtörtént a vadgázolás, rendőrt kell hívni. Elsősorban azért, mert a rendőr tudja értesíteni az illetékes vadásztársaságot. Továbbá azért is fontos, hogy a gázolás minden körülménye hitelesen, fotókkal dokumentált legyen, hogy meg lehessen állapítani a felelősséget. Fontos még tudni, hogy az elgázolt állatot csak a vadásztársaság viheti el a helyszínről. Ha valakinek esetleg megfordulna a fejében, hogy az elgázolt állat húsából akár vadpörköltet is lehetne csinálni, tudnia érdemes, hogy ez lopásnak minősül - írták.

Megosztás

További híreink

Dámbikák élet-halál harca videóval

2024.11.21.

Látványos mentőakciót hajtottak végre a Lábodi Vadászerdészet hivatásos vadászai, amikor szétválasztottak két, agancsuknál összeakadt dámbikát.

Hogyan hat az őszi szárazság és a novemberi hideg az őszi vetésekre?

2024.11.21.

A hét elején jelentős csapadék érkezett az ország nagy részére, ami enyhítette a talaj kiszáradását, különösen az őszi vetések számára létfontosságú felső rétegekben. Az előttünk álló napokban északon havazás, délen változékonyabb idő várható, majd hétvégétől szárazabb, naposabb idő jön, amely éjszakai fagyokkal és nappali enyheséggel jár.

Magyarországon is sok vállalkozást érint az új globális minimumadó

2024.11.21.

A nagy méretű multinacionális cégcsoportok életére és adózására jelentősen hat a globális minimumadó szabályainak a bevezetése

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Naponta méhek millióinak gyilkosa az autó

2024.11.21.

Egy friss kutatás meglepő eredményeket hozott a méhek közlekedési forgalom miatti pusztulásáról, amely jóval nagyobb léptékű, mint azt korábban feltételezték.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás